Trä, broderi

Trä, broderi. Små abstrakta bilder i kedjestygn, mönsterbild från en av mina målningar. Har upptäckt att det är alldeles, alldeles underbart att brodera.

Trä, applikation

Testar att sy applikationer på 40×40 cm tovad ullfilt av handkardad ull, mjuk och fin men ändå kraftig. Mönsterbilderna har jag hämtat från en av mina målningar och tänker mig att det kan bli fint att montera ihop ett antal till en matta.

Coronapepp 49/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
49/50. Pelargon / episod, akryl på duk, 20×20. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet. “Vi hade också mycket blommor, det tyckte mamma om” (sid 85).

Coronapepp 48/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
48/50. Spets, akryl på duk, 100×100. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet. “Mamma hade sytt så fina sängtäcken och Betty hade virkat spetsar” (sid 85).

Coronapepp 47/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
47/50. Drivved / episod, akryl på duk, 20×20. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “De vältimrade kajerna är genomruttna och brädgården har blivit en ogenomtränglig djungel” (sid 231).

Coronapepp 46/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
46/50. Stock / episod, akryl på duk, 20×20. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Medan bommen låg öppen stod tummarna vid sågbommen och uppskattade stockarnas dimensioner med sitt säkra öga” (sid 91).

Coronapepp 45/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
45/50. Drivved/episod, akryl på duk, 50×50. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “De vältimrade kajerna är genomruttna och brädgården har blivit en ogenomtränglig djungel” (sid 231).

Coronapepp 44/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
44/50. Ton/episod, akryl på duk, 20×20. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Söndagen var också den dag man hade tid att träffas för att spela och sjunga” (sid 168).

Coronapepp 43/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
43/50. Stock/episod, akryl på duk, 50×50. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Medan bommen låg öppen stod tummarna vid sågbommen och uppskattade stockarnas dimensioner med sitt säkra öga” (sid 91).

Coronapepp 42/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
42/50. Lus/episod, akryl på duk, 50×50. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Vägglusen, detta evigt av alla hatade och förbannade skum” (sid 81).

Coronapepp 41/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
41/50. Not, akryl på duk, 20×20. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Söndagen var också den dag man hade tid att träffas för att spela och sjunga” (sid 168).

Coronapepp 40/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
40/50. Nät, akryl på duk, 100×100. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Sommartid steg pappa ofta upp klockan tre på nätterna och for ut efter näten” (sid 67).

Coronapepp 39/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
39/50. Björk / episod, akryl på duk, 20×20. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Blott björkar vill jag hava, skrev Frans Kempe i april 1894” (sid 23).

Coronapepp 38/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
38/50. Hav / episod, akryl på duk, 100×100. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Det enda som hördes var bruset från havet” (sid 165).

Coronapepp 37/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
37/50. Trä / episod, akryl på duk, 50×50. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Trä var det helt dominerande byggnadsmaterialet innan gjutjärnet och betongen slog igenom” (sid 12).

Coronapepp 36/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
36/50. Ved / episod, akryl på duk, 20×20. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Bredvid spisen stod vedlådan” (sid 82).

Coronapepp 35/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
35/50. Ur / episod, akryl på duk, 50×50. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Ovanför sängen på den vänstra sidan hängde väggklockan” (sid 85).

Coronapepp 34/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
34/50. Trä / episod, akryl på duk, 20×20. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Trä var det helt dominerande byggnadsmaterialet innan gjutjärnet och betongen slog igenom” ( sid 12)

Coronapepp 33/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
33/50. Björk, akryl på duk, 100×100. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Blott björkar vill jag hava, skrev Frans Kempe i april 1894” (sid 23).

Coronapepp 32/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
32/50. Potatis, akryl på duk, 100×100. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Mellan gatan och brädgården står potatislanden i blom” (sid 20)

Coronapepp 31/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
31/50. Lus / episod, akryl på duk, 20×20. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Vägglusen, detta evigt av alla hatade och förbannade skum” (sid 81)

Coronapepp 30/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
30/50. Not / episod, akryl på duk, 50×50. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Söndagen var också den dag man hade tid att träffas för att spela och sjunga” (sid 168)

Coronapepp 29/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
29/50. Spets / episod, akryl på duk, 20×20. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Mamma hade sytt så fina sängtäcken och Betty hade virkat spetsar” (85)

Coronapepp 27/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
27/50. Hav, akryl på duk, 20×20. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Det enda som hördes var havets brus”, (sid 165)

Coronapepp 26/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
26/50. Stock, akryl på duk, 100×100. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Medan bommen låg öppen stod tummarna vid sågbommen och uppskattade stockarnas dimensioner med sitt säkra öga” (sid 91).

Coronapepp 25/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
25/50. Potatis /episod, akryl på duk, 20×20. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Mellan gatan och brädgården står potatislanden i blom” (sid 20)

Coronapepp 24/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
24/50. Lus/episod, akryl på duk, 20×20. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Vägglusen, detta evigt av alla hatade och förbannade skum” (sid 81)

Coronapepp 23/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
23/50. Björk/episod, akryl på duk, 20×20. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Blott björkar vill jag hava”, skrev Frans Kempe i april 1894 (sid 23)

Coronapepp 22/50

CORONAPEPP. En målning om dagen i 50 dagar.
22/50. Ved, akryl på duk, 100×100. Inspirerad av berättelsen om Norrbyskär, sågverksön i Bottenhavet av Gudrun Norstedt. “Bredvid spisen stod vedlådan” (sid 82).